Toegang tot bestanden vanaf elke plek via de computer, browser of smartphone.
Samenwerken aan documenten en presentaties. Integratie met sociale
netwerken. Met deze nieuwe
features
hoopt Microsoft gebruikers warm te maken voor zijn nieuwste
Office-pakket dat in het eerste halfjaar van 2010 wordt verwacht.

Een kwart van de inkomsten
van Microsoft, ongeveer 15 miljard dollar in 2008, komt uit de verkoop van
het Office-pakket. Voor het softwarebedrijf is het daarom essentieel om
nieuwe versies te slijten aan gebruikers.

Aankoop uitstellen
Maar het is allerminst zeker dat bedrijven en particulieren bereid zijn snel
over te stappen. De recessie is één van de mogelijke boosdoeners. Bedrijven
denken twee keer na voordat ze een duur softwarepakket aanschaffen.

Daarnaast zijn er gratis alternatieven als Google
Apps
en OpenOffice, hoewel weinig Nederlandse firma’s hier gebruik van
maken. Het marktaandeel
van Office wordt geschat op 97 procent.

Goedkope plugins
Nu is er een nieuwe reden om niet snel te switchen: de opkomst van goedkope
plug-ins voor het Office-pakket. Een plug-in is aanvullende software die een
programma uitbreidt of meer mogelijkheden geeft. Deze aanvullingen op Office
maken functies uit de 2010-versie beschikbaar voor oudere versies van het
pakket. Daar bericht The
Wall Street Journal
over op dinsdag 3 november. Soms zijn ze gemaakt
door oud-medewerkers van Microsoft.

Een voorbeeld daarvan is Gist, een gratis programma dat Outlook en andere
e-mailprogramma's integreert met sociale netwerken zoals LinkedIn en
Twitter, iets dat Office 2010 ook nastreeft. Het bedrijf uit Seattle wordt
geleid door oud-Microsoft manager T.A. McCann en is gefinancierd door Paul
Allen, mede-oprichter van Microsoft.

Het werken aan een bestand met meerdere personen is een andere feature van
Office 2010 waarvoor reeds een plug-in bestaat: DocVerse. Het gelijknamige
bedrijf uit San Fransisco is opgericht door oud-manager van Microsoft Shan
Sinha.

Overname van Xobni
Xobni, inbox achterstevoren gespeld, is eveneens een programma dat
concurreert met nieuwe functies van Microsoft Outlook. Deze plug-in
vergemakkelijkt het zoeken naar e-mails en integreert sociale netwerken met
de contactenlijst in Outlook.

Het bedrijf zegt dat het programma al meer dan drie miljoen keer is
gedownload. De basisversie van Xobni is gratis, de geavanceerde editie kost
29,95 dollar. Microsoft zou in 2008 overnamegesprekken
hebben gevoerd met Xobni, maar de onderhandelingen liepen op niets uit.

Office 2003 populair
De vele plug-ins voor Office maken upgraden naar de 2010-versie wellicht
onnodig. Daarbij komt ook nog eens dat bedrijven niet graag overstappen op
een nieuw en onbekend product. Ruim 70 procent van de Office-gebruikers in
Nederland werkte in 2008 nog met de versie uit 2003, aldus Rob
Elsinga
van Microsoft Nederland. De resterende 30 procent had Office
2007.

"We krijgen nog steeds vragen van mensen die gebruik willen maken van
Office 2003", zegt Ferhat Aydin van softwarebedrijf DSA ICT. Die versie
is niet meer beschikbaar in de winkel, maar klanten kunnen wel de
2007-versie downgraden naar de 2003-editie.

Ribbon-interface
Dat de overstap naar Office 2007 moeizaam verloopt, komt volgens Aydin
voornamelijk door de vernieuwde menustructuur, de zogenoemde
ribbon-interface. "Mensen willen er geen tijd insteken om 2007 te leren",
zegt Aydin. De ribbon-interface zit ook in Office 2010.

Als de overstap van Office 2003 naar 2007 al moeizaam verliep, waarom zouden
gebruikers dan nu massaal overschakelen op Office 2010?

Web apps
Er gloren echter twee lichtpunten aan de horizon voor Office 2010. Eén
daarvan is Office
Web Apps
, een uitgeklede versie van het softwarepakket dat online
toegankelijk is. Gebruikers kunnen via internet gebruik maken van een
tekstverwerker, een spreadsheet-programma en software voor presentaties en
notities. Voor consumenten is het gratis, bedrijven moeten nog wel betalen.

Web Apps is een reactie van Microsoft op Google Apps, een gratis online
softwarepakket voor kantoor van de zoekmachinegigant. "Web Apps kan
Office 2010 een stimulans geven", zegt Aydin. "Maar dan zal het nieuwe
werken
van Microsoft wel een vlucht moeten nemen." Dit houdt in dat
een werknemer flexibel kan werken: waar en wanneer hij wil.

Elan van Windows 7
Daarnaast kan het kantoorsoftwarepakket profiteren van het nieuwe elan van
Windows 7. "Office 2007 wordt geassocieerd met Windows Vista, en Vista
is geen succes geworden", zegt Aydin. De combinatie van Office 2010 met
Windows 7 kan gebruikers over de streep trekken.

De marketingstrategie is tevens belangrijk. Microsoft vergeleek hun nieuwste
besturingssysteem met Windows XP en niet met Vista. Op dezelfde manier zal
Office 2010 worden vergeleken met 2003, denkt Aydin.

Afwachten
Aydin geeft wel aan dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken over de
verkoop van Office 2010. Zijn bedrijf heeft nog weinig gezien van de nieuwe
software. Het enige dat Microsoft heeft vrijgegeven zijn dertien
online video's
over de veranderingen in Office 2010.

Hans van der Meer, marketing manager van Microsoft Nederland, kan ook weinig
zeggen over wat Office 2010 zal bieden. Het softwarepakket heeft volgens hem
nog een lange weg te gaan. Microsoft kan nu geen voorspellingen doen over
hoe de markt er volgend jaar uit ziet en hoe die zou kunnen reageren op
Office 2010.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl